اسرار جادوی ذهن

اسرار جادوی ذهن

موشکافی قدرت ذهن و اندیشه برای زندگی موفق تر...
اسرار جادوی ذهن

اسرار جادوی ذهن

موشکافی قدرت ذهن و اندیشه برای زندگی موفق تر...

علم هرمنوتیک

تعریف علم هرمنوتیک ساده است،دانش فرایند فهم و بیان یک اثر.

در طول تاریخ برای اینکه افکار و نوشته های خود را بخورد مردمی دهند که در شرایط مختلف جغرافیایی طبیعی و اجتماعی و تاریخ عمومی و تمدنی قرار داشتند، مجبور بودند تعریف و تفسیر های مختلف بگویند. گاه این تفسیر ها کتبی و گاه بدلیل عدم سواد و امکانات مردم شفاهی بود. یعنی به نوعی بدون دانستن علمی هرمنوتیک از آن بهره می بردند.

از ابتدای قرون جدید، وقتی می خواستند موضوعی را در اندازه دانش و درک مردم مورد نظر با زبان ساده بگویند، نیازمند دانستن علم هرمنوتیک بودند و از این زمان هرمنوتیک بصورت دانش درآمد و رشد و تکامل پیدا کرد.


گویند ابتدای این علم از هرمس پسر زئوس است و غربیها مطابق معمول آنها را یونانی نوشته اند. در صورتی که هرمس یا هیرمس یعنی قهرمان روشن و پاک و زئوس یعنی رهبر ری ها؛ که بعدها به زی تغییر آوا داده است.

مفسران امروز علم هرمنوتیک ایران، هرگز اندیشه تحقیق و تحلیل نداشتند که نام های مانند هرمس و افلاطونو ارسطو و...، آیا ایرانی بوده، یا چرا اصلاً از انبوه اندیشمندان و دانشمندان تاریخ ایران، برای این علم نام نمی برند و فقط نوشته های خارجی را بازگو می کنند.

کلا همینکه این علم و زیر بنای آنرا با نام های یونان اروپایی بخورد مردم می هد، خود علم هرمنوتیک است. یعنی تفسیر و دگرگون سازی اصل یک مطلب برای عموم مردم.


یکی دیگر از اصول این علم، در قرن 21 با وجود تکنولوژی های نوین، دادن اجازه بخشی از تحقیق و تحلیل به خوانند و یا شنونده است. زیرا امروزه مشخص شده، که علم به تنهایی از کسی بیرون نمی آید، مگر اینکه جمعی در آن مشارکت داشته باشند، یا سازمان های نوین علمی در کار باشد. یعنی خود شما تحقیق و تحلیل مستقل تخصصی داشته باشید و هر آنچه را که شنیده و خوانده اید، خود علم ندانید. درصورتی که در علم هرمونیک قرون گذشته می گویند، هر تفسیر و تأویل تمام ماجرای علم است، زیرا می دانند که با ورود توده جوانان باهوش متخصص به آن، علم هرمنوتیک معنی تاریخی خودش را از دست می دهد.


امروزه در تمام مغازه ها علم هرمونتیک در جریان است و هر فروشنده ای با هرمنوتیک، (دانسته یا نداسته)، دارد برای فروش کار می کند. هرمنوتیک تقریبا در تمام سایت ها و کلاً همه جامعه در جریان است. توده مردم آنچه را که دیگری نمی بیند یا درک نمی کند، باب دل خودش تفسیر می کند و می گوید.

در اصل باید با تخصص خودتان تحقیق و تحلیل کنید و هر گفته و نوشته ای را بسادگی نپذیرید.


در این قرن تفسیر بدون تحقیق معنا ندارد، تحقیق هم بدون تحلیل و همه اینها بدون تخصص فاقد ارزش است و این علم هرمنوتیک قرن 21 می شود.


غربیها از این علم سر در می آورند ولی تاریخ آنها چیز دیگری را نشان می دهد. تاریخ آنها عدم درک از علم هرمنوتیک را می گوید. در تاریخ آنها استعمار و امپریالیسم، با جنگ های بزرگ و کوچک فراوان و کشتن میلیونها آدم؛ سندی بر عدم دید های فلسفی غرب و دانش تاریخی آنها می باشد. جوانان باهوش ایرانی، باید بنا به تخصص و حرفه خود، کاملاً فنی تحقیق و تحلیل داشته باشند و نوشته های فلسفی و داده های علمی غرب را بازبینی کنند و با دانش ایرانی ارائه و گسترش دهند.


فرازی از نوشته ا.ر.


وقتی بدانید که به کجا می روید، تبدیل به شخص مؤثرتری می شوید.

@mind_secrets


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.