اسرار جادوی ذهن

اسرار جادوی ذهن

موشکافی قدرت ذهن و اندیشه برای زندگی موفق تر...
اسرار جادوی ذهن

اسرار جادوی ذهن

موشکافی قدرت ذهن و اندیشه برای زندگی موفق تر...

پارادایم (Paradigm)

ابتدا با مثالی، چگونکی تشکیل یک پارادایم را بیان میکنیم:

"در معبد گربه ای وجود داشت که هنگام مراقبه مزاحم تمرکز راهب ها می شد . استاد بزرگ دستور داد هر وقت زمان مراقبه می رسد یک نفر گربه را گرفته و به ته باغ ببرد و به درختی ببندد . و بعد از اتمام مراقبه گربه را رها کند این روال سال ها ادامه پیدا کرد و یکی از اصول کار آن مذهب شد .سال ها بعد استاد بزرگ در گذشت . گربه هم مرد! راهبان آن معبد گربه ای خریدند و به معبد آوردند تا هنگام مراقبه به درخت ببندند تا اصول مراقبه را درست به جای آورده باشند. سالها بعد استاد بزرگ دیگری رساله ای نوشت در باره " اهمیت بستن گربه " !


پارادایم ازکلمه یونانی (پارادیگما παράδειγμα paradeigma ) به معنی الگوواره یا مثالواره گرفته شده است.

پارادایم در اصل؛ تصویر ذهنی شما درباره چیزهایی است که وجود دارند و تصاویری که ما در ذهنمان از واقعیت داریم که نتیجه پیش زمینه و تجربیات ما هستند.

@mind_secrets

همه ما فکر میکنیم دنیا را آنگونه که هست می بینیم، اما در واقع دنیا را آنگونه که خودمان هستیم (آنگونه که شرطی شده ایم) می بینیم.

ما تصویر ذهنی مان و حتی تصویری که از خودمان داریم را به دنیای خارج، محیط، مردمی که با آنها در ارتباطیم؛ القا میکنیم. تصویری که نتیجه تجربیات، پیش زمینه ها، افکار، انتظارات و تصورات ما هستند و ما همه چیز را اینگونه می بینیم.

پارادایم یک نقشه است همانند نقشه یک دفتر یا نقشه یک شهر، پارادایم نقشه ایی است که ما در ذهنمان داریم. وقتی نقشه درست داشته باشیم رفتار و کردار درست داریم و اگر نقشه ما درست نباشد رفتارها و واکنش هایمان هم درست نیستند.

چیزی که ما نقشه به آن می گوییم فرضیات ما از چیزها هستند و فرضیات ما از چیزها نماینگر واقعیت ها هستند.

جالب اینجاست که ما درباره پارادایم ها سوال نمی کنیم و حتی تحقیق یا کوچکترین شکی هم نمیکنیم و حتی هرچیزی را که غیر از آن باشد را نادرست و یا اشتباه است!

داستانهای بسیار متفاوتی در مقوله پارادایم میتوان تعریف کرد. از میمونهایی به نتیجه رسیدند هرکدام از نردبان بالا برود، باید کتک بخورد چراکه از قبل اینطور بوده؛ تا دختر دانشجویی که فکر میکرد غذایش را با مردی غریبه و بی ادب به اجبار شریک شده؛ در صورتی که در اصل داشت غذای سفارشی آن مرد را می خورد و غذای خودش روی میز کناری بود!!!


تصور کنید نبود پارادایم صحیح باعث چه می شود، تصور کنید افکار و اعمال من بر اساس آن برداشت ها چه می تواند باشد.

انیشتن می گوید: « مسائل جدیدی را که ما با آنها روبرو می شویم را نمی توانیم با همان سطح فکری که در گذشته داشته ایم، حل کنیم.

یعنی انیشتن از ما می خواهد برای پیدا کردن پارادایم صحیح به درونمان نگاه کنیم و آنها را پیدا کنیم.


پس یادمان باشد که اگر می خواهیم کشفیات جدیدی داشته باشیم، اگر می خواهیم پیشرفت های بزرگی داشته باشیم، اگر می خواهیم به تحولات و نوع آوری های عظیمی دست پیدا نماییم باید یاد بگیریم که برداشت هایمان را اصلاح، تغییر و حتی در مسیری دیگر عوض کنیم و برای این کار باید از خودمان و از درون خودمان شروع کنیم.


وقتی بدانید که به کجا می روید، تبدیل به شخص مؤثرتری می شوید.

@mind_secrets


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.